Pages

Saturday, December 11, 2010

Keranamu Fitrah..


Kini...
ku labuhkan tirai hidupku dulu..
pergi membawa diri..
menghidupkan coretan baru...
dalam menghasilkan sebuah diari kehidupan....
hentikan tangisan...ubati kelukaan..bawa ketenangan...
gilapkan sinaran buat FITRAH..

Dulu..
masih terdengar keriangan..
sujud syukur penuh kegembiraan..
kehadiran cahaya kesucian FITRAH...
dikala ombak tsunami melanda ayahbonda...
mengubat kesedihan...tatkala dia merengek..ketawa..
indah di sebalik keretakan yang berlaku...
seringkali ku memikirkan masa depannya...
andai suasana keretakan ini berterusan...
namun...
takdir lebih mengerti hakikatnya..
berpisahnya dua insan yang ku sayangi...
ku redha dan ku tekad membesarkan FITRAH sempurna yang mungkin...
tiada yang lebih penting melainkan dia...

Dulu....
tiada apa ku fikir...
hanya aku, ayah dan FITRAH...
namun ku terpaksa redha..
perpisahan ku dengan FITRAH...
demi pelajaran...demi masa depanku..
mengharapkan tanggungjawab insan lain menjaga Fitrah..
tetapi hampa..
FITRAH diabaikan lagi..

Dulu...
aku bimbang...
namun kebimbangan itu hilang..
tatkala Umi hadir memberi penawar...
membina kembali mahligai yang telah roboh dulu..
membawa sinar buat aku dan FITRAH...
aku lega..aku sayang..aku syukuri..
segala kebahagiaan yang Kau beri...
terleka seketika ibu yang pernah lahirkan aku dulu...
maafkan aku mak..

Kini...
tiada lagi kebahagiaan itu buatku..
semakin hari aku semakin tidak diperlukan..
terkilan...terlalu pilu..terkeliru...
insan-insan yang sangat ku sayangi..
bagaikan sudah hilang..
hanya jasad-jasad mereka melingkari hidupku..
ku sendiri..dan ku cuba mengerti...
Ibu cuba ku cari..meluahkan segalanya...
dan ku mengerti...tiada yang sehebatmu mak!!..
kau telah mengajarkan aku erti derita...
sakit pernah kau beri...penawar juga kau beri...
aku terkeliru...tersepit tanggungjawabku...
sukar untukku terima hakikat ini..
tiada siapa lagi untukku berpaut kini...
hanya FITRAH yang ada...
yang terus beri nyawa buatku untukku bertahan...
akanku teruskan hidup ini..
semata-mata keranamu dik..










No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts

1996-1999

1996-1999

1999-2001

1999-2001

2002-2005

2002-2005

2006

2006

2007-2008

2007-2008

UPSI 2009-Sekarang

UPSI 2009-Sekarang