Pages

Tuesday, May 15, 2012

SeLaMaT HaRi GuRu!!....

SELAMAT HARI GURU buat semua guru2 di dunia...xkiralah guru di sekolah ke,..di umah ke a.k.a mak ayah...di surau, masjid..mana2 jela...selamat hari guru...tahniah kerana telah mendidik ramai insan menjadi manusia...kalau tak percaya hayatilah kata2 Usman Awang dalam puisinya...


Jika hari ini seorang Perdana Menteri berkuasa,
Jika hari ini seorang Raja menaiki tahta,
Jika hari ini seorang Presiden sebuah negara,
Jika hari ini seorang ulama yang mulia,
Jika hari ini seorang peguam menang bicara,
Jika hari ini seorang penulis terkemuka,
Jika hari ini sesiapa sahaja menjadi dewasa,
Sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa
Yang lembut sabarnya mengajar tulis-baca..

begitulah tingginya martabat seorang guru...hmmm...bila teringat pasal hari guru ni, adalah beberapa peristiwa yang berlaku masa menyambut hari guru...cam biasa, kalau hari guru ada jelah persembahan yang kena buat,..seingat aku selalu la jugak join persembahan...pentomen, nasyid n yang paling xleh lupa kena buat persembahan taekwando...adoyai..ape motif pn aku xtau...tu pengelaman masa aku blajap kt Semekap...hahahaaa...memang lawak...aku yg sebesar ni kena bt sparing kt depan...
lpas tu aku pindah ke Terengganu...sambung blajar kt Smas...adalah aku rapat ngn sorang cikgu ni...dia ajar matematik...cikgu Normah Ali...dia sgt2 baik...bayangkanlah drpd aku fail mula2 masuk skolah tu sampailah aku dapat A untuk subjek matematik...cmne dia buat...hehehheee...nnti aku citer sal dia...td sempat la chatting ngn dia kejap...saje tanya khabar dia n ucap slmt hari guru...tiba2 berbual lak sal kenangan sambut hari guru dulu...teringat lg time main game boling buah kelapa...aku tanya kat cikgu Normah..."cikgu, kompem tak leh jatuhkan botol air tu?...cikgu senyum je..."ntahla, rasa cm xkena je"..2 3 kali cikgu lempar langsung xkena...hahahhaaaa....aku pn ckp kt cikgu.."cikgu..anggap je botol2 air tu semua budak yg cikgu nak marah skali, yg xdengar kata, yg xbuat keje skolah...kompem kena"...habis semua gelak kt aku sb ckp gitu...n bila cikgu Normah lempar lagi, banyak pulak botol yg jatuh...hahahahaa...kan betul aku ckp...habis cikgu pakat tiru, siap bgtau  lagi nama budak yg dia nk marah tu...
kt smkti lak...buat persembahan cm biasa, tambahan aku dh jd pengawas...so lbh bnyk handle majlis drpd join game...xde ape yg menarik...cm biasa je...cuma masa majlis penyampaian hadiah...bt ala2 ABPBH plak...ada pencalonan guru paling hensem, guru paling cantik, guru paling garang, guru paling penyayang n bnyk lagi la...yg xleh lupanya cikgu aku yg paling garang dpt award guru paling penyayang...memang lucu...
`hmmm...apepn kisah yg berlaku pd hari guru...aku lak rasa xsabar nk jd guru...insyaallah....terima kasih buat semua guru2 yg pernah didik ain...di tapak kaki cikgu ain mnta halal n redha cikgu2 sekalian...terutamanya cikgu SeriBanun yg mengajar ain di Tadika KEMAS Seriab Perlis...cikgu2 SK Seri Perlis, SK Oran, SMKAP, SMAS, SMKTI..n pensyarah2 di UPSI....JASAMU DIKENANG...(^_^)V





LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...