Pages

Wednesday, December 14, 2011

Berubahlah Walau Secebis Hama...

salam semua...ntah ape nak tulis sebenarnya...semalam Alhamdulillah diberi peluang untuk berjumpa dengan beliau walau seketika...macam biasa, jiwa yang serabut tenang bila dapat lihat wajah dia...Ya Allah, kurniaan apakah yang Kau beri ke atas dia untukku?...Mungkin juga terlalu lama aku tidak berjumpa dengan dia membuatkan pertemuan ini seolah-olah mengembirakan aku....
Namun, dari jauh di sudut hati aku, ingin sangat mengetahui apa yang tersirat dihatinya..melihat wajahnya yang sedikit sedih...hurmm...mungkin dia tak sihat, aku tak pasti...mudah-mudahan takde apa yang berat berlaku ke atas dirinya..
hurmmm...apa yang aku bualkan dengan dia?..dia mintak aku lebih berdikari...jgn berharap n bergantung sangat pad orang lain!!...huhuhuuu...bilalah aku bleh berubah?..aku nak berubah n dalam proses berubah sekarang...sangat mengambil masa...huh!...kenapa camtu?..xbleh3...kena tetapkan bila betul2 nak berubah...mungkin xsetepat atau sesistematik seperti mana yang dia cadangkan sebab aku pn xnak terlalu ikut n buat sesuatu tu kerana orang lain...sebab benda tu semua takkan kekal!..
sekarang!...ape aku pikir??...aku akan buat...buat ape???...yang tu biar aku n Allah saja yang tau..yang penting insyaAllah ke arah kebaikan..,.kena rancang banyak benda...family, pelajaran, kesihatan,...suami...erkkk???...hehehehe...
InsyaAllah Ain....kalau kita betul2 nak berubah, Dia akan bantu asalkan benda tu membawa ke arah kebaikan...biarlah xde orang tau pun, Allah tahu....(^_^)



Saturday, November 19, 2011

Allah Lebih Mengerti Dengan Apa Yang Telah Direncanakan Untuk Diriku

Salam semua...
agak lama Ain tak update blog ni....sangat2 sibuk ditambah dengan cubaan hidup yang Ain terima kini...Entah kenapa Ain bagaikan sukar meredhai dugaanMu ini..
Kesakitan yang ku alami makin menyelinap di seluruh tubuhku,bagaikan dah tiada kudrat untukku gagahkan..namun Alhamdulillah kesakitan ini mampu ku sembunyikan di hadapan teman-temanku walaupun kadang-kala aku tak mampu menahannya.
Namun, aku tahu aku harus kuat...kerana ramai antar mereka masih memerlukan aku, mengharapkan aku dan aku harus kuat untuk terima dugaan ini...sesungguhnya aku harus kuatkan diriku bahawa dugaan ini ada rencana Allah disebaliknya.,.
mungkin juga kesakitan ini menjadi penghapus dosaku yang lepas, yang telah banyak ku lakukan dahulu...aku nekadkan hati untuk tak kembali ke jalan itu lagi..apa yang harus ku pentingkan ialah diriku dan pelajaranku walaupun aku masih tak nampak perjalanan seterusnya ini....yee...Ain kena kuat...





Monday, August 29, 2011

Sayu meninggalkan Ramadhan...

Assalamualaikumm w.b.t....Alhamdulillah masih diberi kesempatan daripada Allah yg Maha Esa untukku terus bernafas di bumi yang penuh pancaroba ini...Hari ini adalah hari terakhir aku berpuasa di bulan Ramadhan dan Syawal  akan menjelma pd esok hari.. Sebulan aku menikmati kehadiran Ramadhan yang penuh kesucian ini..Ya Allah, begitu indah Ramadhanku kali ini buat insan yang baru mengenal erti agama seperti aku..Setinggi-tinggi kesyukuran juga ku panjatkan padaMu kerana dapatku langsaikan ibadah puasa pada bulan ini dengan sepenuhnya tanpa keuzuran yang membataskan aku meninggalkan ibadahku padaMu...


Pemergian Ramadhan ini tetap membuat hatiku sayu, masih ada kah Ramadhan buatku akan datang?..sempatkah aku bertemunya lagi?...layakkah aku untuk menyambut Syawal yang bakal tiba esok hari?...Allahhuakbar...belum cukup amal ibadatku padaMu Ya Allah, terlalu jahil diri ini untuk mengabdikan diri ini sepenuhnya padaMu...takku rebut sepenuhnya keindahan bulan yg paling mulia antara bulan-bulan lain ini...sedih, sayu meninggalkan Ramadhan yang ku rasa takku hargai sepenuhnya ini..Namun, masa tak mungkin undur kembali untuk aku nikmati Ramadhan itru sekali lagi...


Demi cintaku padaMu YaAllah, aku memohon sejuta keampunana dariMu, tanpa ku sedar aku membiartkan Ramadhan ini berlalu pergi. .Terlalu lemah diri aku dengan segala dugaan dan cubaan untukku di bulan ini...sedangkan ia adalah tawaran buatku, tawaran dan peluang buatku membersihkan diri, menyucikan hati untuk menjadi insan yang terbaik disisiMu..Dugaan, kesakitan, penderitaan yang Kau beri tetap menewaskan aku untuk menghadapi ujian ini...


Kesedihan Ramadhan ini turut dirasai apabila diri ini tidak berkesempatan menikmati cahaya Al-Qadr Mu Ya Allah.. Sedih yang tak mampu ku luahkan kerana rebutan setiap umat manusia ini tidak dirasai di jiwa ini..Adakah aku hanya mengenal lelah penah menahan diri berpuasa semata?..sedangkan ku tak mampu merasai nikmat hambaMu yang bertaqwa..sedih yang hanya mampu ku ungkapkan padaMu Ya Allah, menyesali pemergian Ramadhan yang bagiku takku sempurnakan sebaik mungkin..Namun aku tetap bersyukur diberi peluang memenuhi bulan Ramadhan ini dengan apa yang aku mahukan dan aku hajatkan di awal Ramadhan lalu, walau takku dipilih untuk menikmati Ak-Qadr Mu...


Di akhir Rmadhan ini, ku memohon padaMu Ya Allah agar Kau menerima segala amalanku selama ini, berkati dan terimalah Ramadhan yang ku lalui ini..dan aku memohon agarku diberi kesempatan lagi untuk bertemu Ramadhan yang akan datang..Aminn....

Salam Aidilfitri..maaf zahir dan batin...







Friday, August 19, 2011

Ibadah Puasa, hikmah lapar dan dahaga..

1. Proses mencapai matlamat.
Puasa diwajibkan bagi membentuk insan yang bertaqwa dan bersabar. Semasa berpuasa, sistem penghadaman akan dikosongkan daripada sebarang makanan dan minuman, Kelaparan dan rasa dahaga akan mengajar manusia banyak perkara
     Rasululllah s.a.w bersabda "Berpuasalah, nescaya kamu akan sihat". Ini jaminan Rasulullah bahawa amalan berpuasa dengan meninggalkan makan dan minum di siang hari mampu memberi kesihatan yang baik kepada pengamalnya. Hikmah ini hanya dirasai apabila syariat puasa diamalkan mengikut cara yang ditunjukkan oleh Rasulullah s.a.w.


2. Merehatkan organ dan meremajakan sel.
Apabila berpuasa, organ-organ dalaman terutamanya dalam sistem penghadaman dapat direhatkan, jika sebelum inisemua organ dipaksa bekerja tanpa henti, maka dengan berpuasa organ-organ ini berkesempatan untuk berehat.
Puasa juga membolehkan tubuh badan dibersihkan daripada bahan-bahan yang tidak diperlukan. Pembersihan ini akan dapat meremajakan kembali sel-sel tubuh badan. Hati umpamanya, menyimpan zat gula yang hany akan digunakan semasa kecemasan. Semasa berpuasa, zat gula yang ada di dalam hati akan bergerak menuju ke pembuluh darah dan dimanfaatkan oleh organ-organ lain. Begitu juga zat lemak yang berada di bawah lapisan kulit. Ia usaha yang paling mudah untuk mencegah kelebihan zat lemak dalam badan yang mendatangkan kegemukan dan penyakit lain.


3. Adab makan minum yang diperolehi secara tak langsung.
Islam mengajar umatnya tentang tatacara makan minum khususnya pada bulan puasa. Rasulullah s.a.w berpesan "Apabila seseorang itu hendak berbuka, hendaklah berbuka dengan tamar kerana tamar itu berkat. Sekiranya tidak ada tamar maka berbukalah dengan air kerana air itu suci". Amalan bersahur menjadi sunnah yang penting dalam bulan puasa, Rasulullah mengingatkan "Hendaklah kamu makan sahur kerana sahur memberi berkat".Rasulullah juga mengajar umatnya "Seseorang itu akan sentiasa dalam keadaan baik ia segera berbuka apabila masuk waktunya dan melambatkan makan sahur".


4. Menjana kecerdasan emosi dan spiritual.
Menurut Ibn Qayyim al-Jauziah, "sesungguhnya perut apabila dipenuhi dengan makanan akan menyempitkan ruang untuk minuman dan sekiranya perut dipenuhi dengan minuman, ia akan menyempitkan ruang untk bernafas, ketika itu ia akan terdedah kepada kesakitan dan keletihan". Hal ini akan menyebabkan kerosakan hati dan mendatangkan kemalasan untuk beribadah. Ketika itu, nafsu akan berkobar-kobar dan inilah yang sering berlaku apabila kekenyangan menyerang seseorang
Imam Al-Ghazali berkata" kekenyangan akan meneybabkan hawa nafsu bergelora dan mendatangkan pelbagai penyakit".
Nabi Yusuf a.s sentiasa berpuasa dan apabila ditanya mengapa baginda berpuasa,baginda menjawab "akau takut kekenyangan kerana kekenyangan itu boleh melupakan nasib orang-orang yang lapar".
Untuk menguatkan perasaan dan jiwa, hendaklah dijadikanpuasa itu sebagai pokok atau dasar hidup, kerana ia akan menjadi cara yang berkesan untuk meninggikan pengaruh rohaniah ke ata jasmaniah. Dengan demikian, manusia boleh menguasai dirinya sendiri, sebaliknya ia tidak menjadi hamba kepada naluri kebendaan.


5. Yakin kepada janji Allah s.w.t
Islam menentapkan rasa lapar dan dahaga bukan sekadar mencapai matlamat tetapi ia sebagai suatu pendekatan untuk mendidik manusia menjadi individu yang lebih tinggi daya tahan dan daya juang.Ia akan mendidik jiwa individu untuk mendekatkan diri kepada Penciptanya






Sunday, August 14, 2011

Kerana Cinta itu Datang Dari Allah s.w.t.

CINTA...satu perkataan yang mudah terucap, lima abjad yang mudah ditulis, namun dari setiap kemudahan yang   kita rasai ini tidaklah semudah maksudnya yang begitu dalam.
CINTA?...untuk apa aku persoalkan ia di saat ini?...sejak akhir-akhir ni mcm2 aku dengar pasal cinta,..permainan cinta, penyelewengan cinta, keterlanjuran cinta dan mcm2lah...kadang2 timbul jugak rasa rimas bila terlampau kerap aku dengar benda2 ni...aku bukannye jenis yang tak percayakan cinta atau tak mahu menerima cinta, tp perasaan tu masih xdapat nk masuk dalam jiwa aku ni..




CINTA...entahlah, bagi aku cinta adalah sesuatu yang subjektif, terlalu luas maknanya..cinta ni satu perasaan yang lahir dalam diri, dalam hati dan jiwa yang memaksa dan mendorong seseorang tu untuk menyayangi org yang dia cintai..tapi kebanyakan orang sekarang terlalu terikat dengan perasaan cinta yang mereka faham, cinta bagi diorang adalah cinta terhadap pasangan masing2, terutamanya yang tengah ber'couple' sekarang. cinta diorg ni kdg2 melampaui batas sehingga sanggup buat ape saje yang diminta oleh pasangan diorg sebab cinta..aku sendiri akui, aku pernah terjerat dengan perasaan ni dulu..:)






Hakikatnya CINTA dalam pandangan Islam sangat jauh tafsirannya, mungkin ada persamaan dengan ape yang aku fahami atau fahaman orang lain, tp untuk secara menyeluruhnya memang xsama..terutamanya bagi golongan muda cm aku ni,..cinta ni satu perkataan mudah dan menjadi satu ungkapan setia di bibir-bibir remaja yang menganggapnya sebagai satu kalimah suci dan beerti.ada jugak dalam kalngan diorang ni menjadikan cinta itu sebagai kebanggaan melalui kekasih yang diorang miliki dan mula memasang angan-angan dan impian untuk hidup bahagia bila diorang berumah tangga nanti.






Jadi, untuk aku faham pasal cinta ni, lebih baik aku fahamnye dari agama tu sendiri.Menurut Islam, cinta itu sebenarnya harus difahami, adakah ia merupakan satu lonjakan atau gelojak perasaan  ataupun perasaan tertarik terhadap seseorang sehingga melahirkan perasaan cinta di hati. Dalam artikel yang aku baca bertajuk "Hakikat Percintaan Dalam Islam" ada memperjelaskan mengenai cinta dalam Islam. Ia merupakan rasa hati yang semulajadi dan akan dialami oleh setiap insan di muka bumi ini sama ada muda, tua, baki, buruk dan sebagainya. Allah s.w.t telah menganugerahkan perasaan cinta ini adalah satu sebabnya untuk makhlukNya meneruskan keturunanya (salah satunya ialah menyukai pasangan yang berlainan jantina) atau dikenali sebagai Gharizah Al-Nau'. Ia merupakan satu naluri manusia yang diberikan oleh Allah daripada tiga naluri hakiki iaitu Gharizah Al-Baqa (naluri untuk meneruskan kehidupan dan mempertahankan), Gharizah Al-Tadayyun (naluri untuk menyembah dan beragama) dan Gharizah Al-Nau'. maka ia merupakan suatu fitrah dan tidak haram disisi agama.
namun disebabkan fahaman tidak haram ini, manusia menyalahgunakan perasaan cinta itu sehingga melangkaui batas2 agama dan terpesong daripada adat sebenar percintaan.  secara jelasnya, cinta ini merupakan satu perasaan kasih sayang yang penuh rasa hormat , tanggungjawab, kesetiaan, keikhlasan, bermaruah dan ada matlamat. jika semua ni tak ada dalam sesebuah percintaan, maka perhubungan tu merupakan satu perhubungan kepura-puraan dan permainan perasaan.
Islam meletakkan cinta pada satu kedudukan yang tinggi dan teratur tanpa mengabaikan perasaan cinta manusia terhadap Tuhannya.Mulianya sesebuah cinta itu adalah cinta yang bermatlamat. cinta yang ingin mendapatkan kasih sayangNya dimana manusia berkongsi perasaan sesama manusia. kerana mahukan kasih sayang Allah jugalah membolehkan sesam manusia saling melindungi dan menyelamatkan sesama mereka.  Ia sesuatu hubungan setia di dunia dan pengajaran yang sbadi di akhirat. Cinta yang dibina bukanlah cinta yang kosong tetapi cinta yang penuh dengan pengertian yang suci dan hanya dapat dirasai oleh jiwa yang bersih yang sentiasa mencari keredhaan Allah s.w.t....kerana Cinta Itu Datang Dari Allah, dan Dia adalah pemilik cinta itu sebenar-benarnya...






Sunday, July 31, 2011

Ramadhan Ini

Esok, bermulalah bulan Ramadhan untuk tahun ini, ku harapkan keberkatannya melimpahi seluruh alam fana ini. hari-hari yang berlalu ini membuatkan aku sedar betapa agungnya duniawi yang dikurniakan ini, terlalu kerdil diriku jika dibandingkan dengan selautan dunia yang amat menakutkan kini. terlalu banyak salah dan khilafku pada diriku, pada keluargaku, pada insan-insan yang ku sayangi. terlalu mudah bingkisan kata-kata dilemparkan ke atas diriku..namun semua itu telah menghidupkan diri aku ini, diri yang baru..Diri yang akan mematikan episod hidupku lalu, melangsaikan drama tragis yang tak mungkin aku ulangi lagi.
Ramadhan ini, tiada kata seindah mampu dan akan ku ukirkan lagi, ku hanya mahu panjatkan setinggi-tinggi kesyukuranku pada yang Esa kerana saat ini aku masih lagi bernafas..Kerana nafas ini mungkin kemarin atau sebelumnya sudahpun putus di saat ini, tapi kerana adanya kasih sayangMu Ya Allah, Kau masih beri peluang untukku bernafas, bernafas dalam duniaku yang hanya memilikiMu disisiku.
Ramadhan ini, dengan kudratku yang masih tersisa pada jasad ini, aku meniti kehidupanku selikunya, tak pernah ku alami perasaan dan kelapangan dadaku yang bebas menyelusuri hidupku yang hanya memiliki diriMu sebagai penemanku. Aku mengerti, saat ini, tiada siapa lagi mampu memahamiku selainMu Ya Allah..Aku memiliki diriku keranaMu, Aku memelihara maruahku keranaMu
Ramadhan ini, sekali lagi aku mahu bertekad, dan aku harap aku mampu lakukan tekad ini tanpa pengaruh sesiapapun lagi, ku anggapkan apa yang telah ku alami dan akan ku alami tak akan ku kesali lagi, kerana ini adalah pilihanku semata dan dengan penerimaan dan takdirMu Ya Allah
Ramadhan ini, ku harapkan tiada lagi titsan airmata kesedihan meratapi kehiduipanku, menyesali segala perbuatanku, menyesali perbuatan insan lain terhadapku...tapi Ya Allah, ingin sekali aku menangis kegembiraan, kesyukuranku kerana Engkau mengasihiku, Engkau menyayangiku dengan limpahan dan dugaanMu terhadapku..kerana itu, aku mahu bersyukur sekiranya apa yang ku lalui ini sebagai penghapus dosa-dosaku yang lalu
Ramadhan ini, seandainya kudrat ini sudah tidak mampu lagi digagahkan, seandainya tubuh ini sudah goyah untuk didirikan, ingatkanlah aku pada mautMu, tempat keabdian diriku untukMu...dan aku tak sabar untuk ku nantikan saat itu..
Ramadhan ini, hasratku untukku abdikan diriku padaMu, walau sehebat manapun ujian dariMu Ya Allah, hakikinya tetap akan ku lalui, kekhilafanku akan ku perbaiki, biarlah tiada siapapun nampak, biarlah tiada siapapun hargai, biarlah tiada siapapun merasainya, yang pasti aku tahu Engkau mengetahuinya, setiap hembus nafasku, hanya Engkau yang memiliki segala yang berlalu pada roh ini
Ramadhan ini, mudah-mudahan mampu ku padamkan khilafku pada sekalian insan, yang mengenali ataupun tidak, mudah-mudahan mampu ku hapuskan dendam dan kekecewaan yang aku simpan selama ini, mudah-mudahan masih ada ruang aku dimaafkan atas kesalahanku, masih diberi peluang untuk diriku menjadi yang baru..
Ramadhan ini...agar ia berakhir dengan sejuta makna buat diriku....






Friday, July 29, 2011

Sayang


Sayang
Rupanya satu perkataan yang amat mudah diungkapkan
Rupanya satu frasa yang cukup ringkas dicoretkan
Semudah fitrah yang diberi Yang Maha Esa
Fitrah yang membentuk kehidupan
Membina kekuatan dalam diri insan
Namun, mampu jua ia mematikan akal fikiran
Mengikat erat laluan rasional minda
Memesong peribadi diri yang hakiki

Namun, sayang itu terlalu lain buat diriku
Bukan mudah ia diungkapkan, dibuktikan
Hanya yang tertentu akan memiliki sayang itu
Insan yang benar-benar mampu membawa diriku ke jalan yang benar
Insan yang mampu melebarkan ketenangan jiwa di sanubariku
Satu ungkapan yang sukar untukku ungkapkan
Namun akan kerap diungkap bagi yang memilikinya

Sayang..kerana sayang
Lahirnya cinta, rindu, kasih, simpati
Satu ikatan yang kuat untuk dirungkaikan
Sayang..kerana sayang
Hilangnya benci, dendam, hasad, sakit
Dileraikan kerana adanya sayang

Sayang..kini sayang..
Membuatkan hatiku mati
Membuatkan jiwaku merana
Membuatkan fizikalku melara
Kerana sayang ini terlalu mengecewakan diriku
Tiadanya balasan setimpal sebagaimana yang ku beri
Tiadanya sayang seikhlas sayangku pada mereka

Sayang..ungkapan ini
Terlalu sakit untuk ku tanamkan dalam hati
Terlalu berat lidahku untuk mengungkapkannya lagi
Terlalu terseksa jiwaku untuk ku serahkan pada yang kasih
Kerana sayang...
Membuatkan aku takut
Takut dikecewakan
Takut disakiti
Takut untukku ku terima torehan hati lagi
Takut diriku mati untuk teruskan hakiki hidup ini

Kerana sayang..
Hanya aku yang memahaminya buat diriku
Hanya Dia yang mengerti bilakah lagi ada waktu untukku menyerahkan sayang itu
Telah ku semadikan ia dihati ini
Untuk disuburkan semula pada yang berdaya
Sayang...ia tak mudah lagi untukku ungkapkan..





Monday, July 25, 2011

Aku Terlupa


Aku terlupa lagi, hari ini terkandas lagi bahteraku untuk terus menyelusuri lautan hebat ini, terlalu jauh lagi perjalanan ini, perjalanan yang aku sendiri tidak tahu dimana pelabuhannya, dalam kekaburan akibat aku terlupa, dapat ku lihat hati-hati yang kecewa, kecewa dek kegagalan aku mengemudi bahteraku sendiri. Terlalu besar harapan hati-hati ini untuk melihat aku mengakhiri pelayaranku dengan kegembiraan. .. kerana terlupa, hati-hati itu kecewa lagi, aku terlupa, terlupa untuk menjaga bicaraku, satu persatu patah bicaraku menguris hati-hati itu. Bicaraku itu bagaikan anak panah tajam yang memecahkan dinding bahteraku, memudahkan aku karam, karam kerana keterlupaanku, kerana perbuatanku..  Kerana terlupa, aku turut menangis, kepedihan hati bagaikan jutaan jarum menusuk seluruh tubuh aku, seolah satu hukuman kerana kelalaian ini, aku tahu tiada apa yang dapat mengubati cebisan hati ini,. Kelalaian ini membawa aku ke dunia kerosakan, tiada hati, tanpa bicara, kelu lidah, kaku jasad untukku teruskan hidup ini.. kerana terlupa, aku gagahkan jasad yang goyah ini, mengemudi bahteraku yang terhenti, dek takut ia karam, aku kerahkan segala daya yang ada, sendiri lagi aku kemudi ia kembali. Dengan kesakitan dan keperitan yang singgah di hati ini.. kerana terlupa, aku menangis, menyesali segala kelemahan yang aku miliki..hakikatnya aku tak mampu untuk mengemudi bahteraku seorang diri. Kerana keterlupaan ini, aku mencari hati-hati itu kembali, menangih sedikit belas simpati untuk sama-sama menamatkan pelayaranku, walaupun hati-hati itu sudah terluka, bagaikan kain layar yang dipanah petir, tiada lagi ruang untuk dijahit atau diperbaiki..aku hampa, tetapi hati-hati itu tidak sama sekali menyisihkan aku pergi, dengan layar hati mereka yang terkoyak itu, aku masih lagi dipeluk erat, aku masih lagi dikucup sayang, saat itu, aku masih jua terlupa, apa yang hati-hati berikan ini takkan dapat membantu aku mengemudi bahteraku,. Hati-hati itu hanya mampu memberikan kekuatan untuk aku, aku terlupa, aku perlu mengemudi bahteraku sendiri sehingga ke akhir pelayaran ini. Aku terlupa, sepanjang pelayaran inilah hidupku, kesempatan yang aku ada untuk ku kumpulkan harta hingga ke akhir pelayaranku… menebus segala kesakitanku sepanjang pelayaran ini dengan harta-harta yang aku kumpul ini..aku masih jua terlupa, harta ini milik Yang Maha Esa, dan aku adalah hartanya yang paling berharga untuk ku pulangkan di akhir pelayaran ini...akan ku  terus kemudi bahteraku ini sehingga akhirnya dan akan ku serahkan hartaNya yang berharga ini dengan segera, agar aku takkan terlupa lagi..dan aku tak mahu terlupa lagi…




Sunday, July 10, 2011

Saat itu…


Saat tubuhku terbujur di situ
Satu bayangan dapat ku rasai
Sekalian saudara, rakan taulan mengelilingiku
Dengan wajah sayu
Mengucup dahiku satu persatu
Mengusap rambutku yang kering mengurai
Dibasahi dengan linangan air mata mereka
Dengan kata-kata yang memilukan semua
Dengan bacaan yang menyentap hatiku seketika
Aku masih jua terkaku, tanpa bicara
Hanya mampu memerhati dari sudut ruang tamu itu
Dengan tangisan yang memeritkan aku
Melihat jasadku diratapi sebegitu
Tubuhku diusung dibawa ke sana
Dengan lembut tubuhku diusap, dibasahi dengan air wangian
Lembut baunya membuatku aku tenang
Lalu tubuhku diselimutkan, dibaluti dengan kain yang bersih
Tiada lagi senyuman dapat ku lihat dari wajah mereka
Saat ikatan yang terakhir, aku dapat merasakan kehadirannya
Datang mengucup dahiku dengan penuh kasih sayang
Melemparkan senyuman manis dan terus hilang di awangan
Aku bahagia kerna aku tahu dia siapa
Andai ini petandanya, kita akan bersatu disana
Semoga kau bahagia dan terus gembira menantiku sayang……



Wednesday, June 22, 2011

Aku Pergi Tinggalkan Mereka


Satu detik, satu ketika
Hati memberontak, jiwa menangis, fikiranku keliru
Lalu aku melangkah…berlalu..
Aku pergi..tinggalkan mereka
Tanpa sempat aku memeluk erat ibu tercinta
Aku pergi..tinggalkan mereka
Tanpa sempat aku lawan mengejek dengan kak Ha
Aku pergi tinggalkan mereka
Tanpa sempat aku mengusik abang aqiif
“terima kasih pakcik driver”
Aku pergi tinggalkan mereka
Tanpa sempat aku menampar pipi Qowi
“bye bye peah!”
Aku pergi tinggalkan mereka
Tanpa sempat aku salam dan cium pipi ayah
“ain sayang ayah”
Aku pergi tinggalkan mereka
Tanpa sempat aku jumpa dan bawa Along keluar jalan-jalan
Aku pergi tinggalkan mereka
Tanpa sempat aku mengucup Fitrah dan balasan flying kiss dari dia
Aku pergi tinggalkan mereka
Hanya dengan lambaian dan ciuman ummi
Lalu aku pergi tinggalkan mereka
Dengan linangan airmata…






Thursday, June 16, 2011

Make Me Strong

I know I’m waiting
Waiting for something
Something to happen to me
But this waiting comes with
Trials and challenges
Nothing in life is free
I wish that somehow
You’d tell me out aloud
That on that day I’ll be ok
But we’ll never know cause
That’s not the way it works
Help me find my way


My Lord show me right from wrong
Give me light make me strong
I know the road is long
Make me strong
Sometimes it just gets too much
I feel that I’ve lost touch
I know the road is long
Make me strong
I know I’m waiting
Yearning for something
Something known only to me
This waiting comes with
Trials and challenges
Life is one mystery
I wish that somehow

You’d tell me out aloud
That on that day you’ll forgive me
But we’ll never know cause
That’s not the way it works
I beg for your mercy
My Lord show me right from wrong
Give me light make me strong
I know the road is long
Make me strong
Sometimes it just gets too much
I feel that I’ve lost touch
I know the road is long
Make me strong





Takkan Ku Lupa..

Saat ini...jatuh lagi airmata ini...entah kenapa ini selalu berlaku sejak aku mengenali dia...bosan terkurung dalam penjara ini...td aku kumpulkn semua fon2 aku...setakat aku blajar kt upsi ni ada 4..dan kt tgn aku ni pn ada 4...ada lg 2 tp kt umah ayah....aku bukannya bnyk duit pn beli fon bnyk2 ni n aku xpenah pn beli fon...sb ayah penah warning aku, dia xnk tgk fon bru kt tgn aku selagi aku xhabis blajar..semua ni kakak abg bg..tiap kali blik umah mak mesti diorg ada fon bru, yg lama bg kt aku..aku ni dh cm muzium fon lak...biarlah, untung kt aku gak...
tp bukn sal fon yg aku nk ckp, tp isi dlam empat2 fon tu...td aku bukak satu2 fon tu...cek semua msg yg ada, bru aku ingat..sepanjang aku kenal dia, satu pn msg dia aku xpadam...aku baca semula satu persatu dr hari pertama aku msg dia, hr pertama aku mengenali dia...ada perasaan gembira, ada rs dihargai, ada rasa disayangi, n aku rs selamat ada dia, tp makin bnyk aku baca, makin bnyk yg terus lukakn hati aku...xpe, mgkin itu sebenarnya kekuatan yg dia nk bg pd aku...aku tekad aku xkn padam msg itu sampai bila2...
aku pn ambik diari yg pak sedara aku bg kt aku awal tahun lpas, hadiah aku dpt dekan exam masa tu..tp smpai sekarang aku xtulis ape2pn dlm diari tu..xpelah, hari ni aku akan guna, bukn nk wat diari aku, tp aku nk salin blik semua msg2 yg ada dlm semua fon ni..aku xnk lupa dia, aku xnk lupa semua pesanan dia..apepn yg dia penah ckp kt aku...satu persatu aku tulis blik lam diari tu dr hari pertama aku msg dia...tp smpai ke msg ke9 aku xmampu nk tulis lg..sepanjang aku tulis td aku menangis je, aku rindukn saat tu...saat mula2 aku kenal dia...dh xsama cm sekarang...kekuatan yg dia beri xpenah putus bt aku...setahun ini dh bnyk aku berubah tnpa aku sendiri sedar...wlpn bg dia aku tak berubah...xpelah...mhkin suatu hari nnti aku akn buktikn jgk...
apepn yg berlaku hidup aku sekarang, dia org pertama yg aku bgtau, bukn lg mak ayah aku..aku syg dia sgt2, wlpn aku rs apa yg dia penah bg dulu xsama dgn sekrg..mgkin dh smpai masa aku perlu keluar dr pekungan mengharap pd dia...wlpn selepas ni, andainya dia baca,..mgkin aku xtrima apa2 msg lg dr dia, aku faham kenapa...dia pn penah ckp dia ada kehidupan dia jgk, n dia xmampu nk puaskn hati semua org...n sekarang bnyk dugaan yg menimpa dia..aku harap dia kuat,tabah...itulah selalu dia ckp kt aku dulu..
sekarang, dlm keadaan cmni..nyawa di awangan..entahlah...mgkin msg2 yg ada ni bleh kuatkn aku wlpn susah dh aku nk bckp ngn dia sekarang..aku rndu sgt kt dia, nk sgt dia ada ngn aku skrg...aku perlukn dia skrg..ain perlukan cik..maafkn ain cik...(T_T)





Tuesday, June 14, 2011

Andainya Diberi Sedetik Lagi

Ya Allah...
andai sudah tiba masanya
andai sudah ku tahu kehadirannya
berikanlah aku senafas lagi
berikan aku sedetik lagi
ku mahu lakukan semua ini

sujud taubatku untukMu
ingin sekali lagi aku
sujud di kedua2 telapak kaki ibuku
ingin sekali lagi aku
memberi ciuman terakhir dipipi ayah
ingin sekali lagi aku
menguraikan airmata buat insan yang ku sayang
ingin sekali lagi aku
memeluk erat kakak abangku
ingin sekali lagi aku
mengucup dahi adik-adikku sepuasnya
ingin sekali lagi aku
salam dan lambaian buat teman-temanku
ingin sekali lagi aku
mengucapkan ketulusan sayang dan cinta aku pd mereka

Ya Allah Ya Tuhanku
andainya ku perolehi sedetik ini
ingin sekali lagi aku
mengungkapkan kata-kata yg sukar dihatiku
aku redha dengan setiap ketentuanMu
bertuahnya diriku menjadi hambaMu..






Monday, June 13, 2011

Ain Sayang Ayah...

hmmmm...kadang-kadang rasa susahnye jd seorang anak ni...xtaula nk sesempurna cmne lg...salah ke kalau ain nk bersikap adil?...ain sgt2 xfaham sikap ayah...knp perlu bersikap dgn ain cmni?...ayah, ain ada pilihan hidup ain...rs cm sia2 je ain wish hari bapa kat ayah, terdetik dh dalam hati ni nk beli something kt ayah...ain syg ayah...syg sgt2...tp sampai ati ayah langsung xnk ckp ngn ain...salah ape ain ni ayah...kalu krn ain balik umah mak, mmg sgt2 xmunasabah...dia mak ain...ain ada tanggungjawab jgk untuk dia...ain syg dua2...kalau krn ayah nk marahkan Ha, Aqiif n Kowi, jgnlah ain jd mangsa...sedih ain ayah wat gini...ain msg ayah xbalas, ain call pn ayah xjawab...lpas tu off fon...ayah, sejak kecik lg ain hdup berkorban untuk ayah,..apepun ain bt untuk kebahagiaan ayah...malas sgt dh ain nk mengungkit semua ni...tp ayah dh bt ain rs menyesal...ayah hanya fikirkan ayah, fikirkn hati ayah, tp perasaan ain ayah penah fikir x selama ni...telinga ain ni dh sakit dgr mcm2 mak ckp sal ayah...ain try nk backup tp semua yg mak ckp tu mmg betul....knp ayah...knp ain xleh nk ckp terus terang gini kt ayah?..kedu lidah ni ayah, nk pertahankan semua ni...ain xnk jd anak derhaka, xnk lawan ckp ayah...cukuplah ain ni xmampu jd anak yg baik n sempurna seperti ayah nak, tp ain xkn derhaka kat ayah...ain sentiasa cuba bt yg terbaik tuk keluarga kita...sebenarnye ain rs gembira sgt2 tgk ayah bahagia ngn ummi...ada yg dh jaga ayah dgn baik, jaga adik fitrah dgn kasih syg..tp kalu sikap ayah xbrubah...sampai bila2pn anak2 ayah xkn blik pd ayah...mungkin ain je yg bleh tahan ngn sikap ayah...satu je ain mntak, cubalah ayah letak sekejap diri ayah di tempat ain, di tempat anak2 ayah sekarang ni, ayah akan rasa apa yg kami lalui,..sikitpn kami xtrima kehidupan kami cmni,,....apepn ayah...ain syg ayah...Selamat Hari Bapa...







Friday, May 27, 2011

SEmalam Yang Pergi

menangis...sampai bila nak menangis ain?...itu yg tiap kali dia ucapkan bila dia tahu aku menangis...semalam yg begitu nikmat buatku dh pergi..kehadiran dia membuatkan aku sangat gembira...entah kenapa, tiada apa yg lebih bermakna drpd dapat menatap wajah dia...terima kasih Ya Allah kerana mengabulkan doa ini dan memberi peluang untuk melihat senyumannya....
pd sebelah malamnya, dia dtg lg...aku gembira sgt...aku mampu ketawa, bergelak ceria dgn kawan...hnya kerana aku merasakan dia dekat dengan aku...semasa dia berucap, entah kenapa begitu sebak perasaan ini...masih terngiang-ngiang di telinga "kalau perlukan bantuan apa2, crlah sy, crlah dimana2 sy ada, insyaallah sy bantu"..bagai dh tiada ruang untuk dia di upsi ni...aku cuma diam, xmampu nk bercakap apa2...kuat aku hipokritkn diri aku depan dia supaya dia xtahu aku sebenarnya dlm kesedihan...
ketika hantar dia ke kereta, rasakan diri ini berjalan tanpa berpijak bumi, terlalu singkat masa yg Allah bg buat kami...rs terlalu perit untuk menghadapi semua ini...menatap wajah org yg kita syg, berbicara dgn dia...tp kita dh tahu selepas ini kita kehilangannya...entah bila lg aku dpt jumpa dia...aku rs putus asa, hilang semangat untuk lalui semua ini...kenapa Ya Allah?...kenapa harus dia?...dan kalau betul ini yg berlaku...bantulah aku Ya Allah, hilangkan perasaan ini pd dia..lupakanlah fikiranku tentang dia...Kau buatlah apa yg Engkau mampu lakukan...aku redha dan pasrah...







Wednesday, May 25, 2011

Bingkisan Buat Bonda...Semoga Kau Tabah...



air matamu yang jatuh di sebalik senyumanmu...
walaupun ku tak mengerti
walaupun ku tak tahu
walaupun ku tak fahami
setiah langkah sengsara yang kau lalui
namun hati aku tetap berkata
engkau sentiasa tabah...

gurisan hati di sebalik kata-kata semangatmu buat aku...
walaupun aku tak mampu meneka
walaupun aku tak mampu menahan
walaupun aku tak mampu menilai
entah kenapa keadaan ini terjadi
namun hati aku tetap memahami
engkau sentiasa kuat harungi semua ini

kesakitan di sebalik kasih sayangmu buat aku...
walaupun tak terdaya ku ubati
walaupun tak sikit pun ku alami
walaupun tak siapa mampu menganti
perjuangan yang sentiasa kau lalui sendiri
namun hati ini tetap mendoakan
yang terbaik buatmu..
semoga dirimu sentiasa tabah dan kuat harungi semua ini
bonda....sayang dirimu selamanya..... 




Wednesday, May 18, 2011

Kata-Kata Kejayaan


“seseorang yang berjaya tidak pernah menyerah dan orang yang menyerah tidak pernah berjaya”

“kejayaan lebih berakar pada sikap dan bukannya bakat”

“Kejayaan ditemui cuma oleh orang berusaha bersungguh-sungguh mencarinya”

“Kejayaan dan kegagalan adalah pilihan. Pilihlah untuk berjaya”

“tidak ada seorang pun dapat menghalang anda untuk berjaya kecuali diri anda sendiri”

“langkah pertama untuk kejayaan ialah mahu dan berminat untuk berjaya”

“kejayaan dalam sesuatu hal kecil akan menarik kejayaan lebih besar dalam kehidupan”

“semua manusia ditakdirkan untuk berjaya, jika mereka mempunyai kemahuan dan kesanggupan untuk membayar harganya”
“kejayaan anda bergantung kepada sejauh mana anda mampu membantu menjayakan orang lain”

“orang yang berjaya dalam hidup orang yang nampak tujuannya dengan jelas dan menjurus kepadanya tanpa menyimpang”

“harta akan habis digunakan ilmu tetapi sebaliknya ilmu akan berkembang jika ianya digunakan”

“kurang semangat mengakibatkan lebih banyak kegagalan berbanding kurangnya kebijaksanaan atau kemahiran”

“berusahalah, jangan berpuas hati sehingga yang baik menjadi lebih baik dan yang lebih baik menjadi paling baik”

“tidak ada kemajuan tanpa perubahan. Mereka yang tidak boleh mengubah pemikiran tidak boleh mengubah apa-apa”









LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...