Pages

Sunday, August 14, 2011

Kerana Cinta itu Datang Dari Allah s.w.t.

CINTA...satu perkataan yang mudah terucap, lima abjad yang mudah ditulis, namun dari setiap kemudahan yang   kita rasai ini tidaklah semudah maksudnya yang begitu dalam.
CINTA?...untuk apa aku persoalkan ia di saat ini?...sejak akhir-akhir ni mcm2 aku dengar pasal cinta,..permainan cinta, penyelewengan cinta, keterlanjuran cinta dan mcm2lah...kadang2 timbul jugak rasa rimas bila terlampau kerap aku dengar benda2 ni...aku bukannye jenis yang tak percayakan cinta atau tak mahu menerima cinta, tp perasaan tu masih xdapat nk masuk dalam jiwa aku ni..




CINTA...entahlah, bagi aku cinta adalah sesuatu yang subjektif, terlalu luas maknanya..cinta ni satu perasaan yang lahir dalam diri, dalam hati dan jiwa yang memaksa dan mendorong seseorang tu untuk menyayangi org yang dia cintai..tapi kebanyakan orang sekarang terlalu terikat dengan perasaan cinta yang mereka faham, cinta bagi diorang adalah cinta terhadap pasangan masing2, terutamanya yang tengah ber'couple' sekarang. cinta diorg ni kdg2 melampaui batas sehingga sanggup buat ape saje yang diminta oleh pasangan diorg sebab cinta..aku sendiri akui, aku pernah terjerat dengan perasaan ni dulu..:)






Hakikatnya CINTA dalam pandangan Islam sangat jauh tafsirannya, mungkin ada persamaan dengan ape yang aku fahami atau fahaman orang lain, tp untuk secara menyeluruhnya memang xsama..terutamanya bagi golongan muda cm aku ni,..cinta ni satu perkataan mudah dan menjadi satu ungkapan setia di bibir-bibir remaja yang menganggapnya sebagai satu kalimah suci dan beerti.ada jugak dalam kalngan diorang ni menjadikan cinta itu sebagai kebanggaan melalui kekasih yang diorang miliki dan mula memasang angan-angan dan impian untuk hidup bahagia bila diorang berumah tangga nanti.






Jadi, untuk aku faham pasal cinta ni, lebih baik aku fahamnye dari agama tu sendiri.Menurut Islam, cinta itu sebenarnya harus difahami, adakah ia merupakan satu lonjakan atau gelojak perasaan  ataupun perasaan tertarik terhadap seseorang sehingga melahirkan perasaan cinta di hati. Dalam artikel yang aku baca bertajuk "Hakikat Percintaan Dalam Islam" ada memperjelaskan mengenai cinta dalam Islam. Ia merupakan rasa hati yang semulajadi dan akan dialami oleh setiap insan di muka bumi ini sama ada muda, tua, baki, buruk dan sebagainya. Allah s.w.t telah menganugerahkan perasaan cinta ini adalah satu sebabnya untuk makhlukNya meneruskan keturunanya (salah satunya ialah menyukai pasangan yang berlainan jantina) atau dikenali sebagai Gharizah Al-Nau'. Ia merupakan satu naluri manusia yang diberikan oleh Allah daripada tiga naluri hakiki iaitu Gharizah Al-Baqa (naluri untuk meneruskan kehidupan dan mempertahankan), Gharizah Al-Tadayyun (naluri untuk menyembah dan beragama) dan Gharizah Al-Nau'. maka ia merupakan suatu fitrah dan tidak haram disisi agama.
namun disebabkan fahaman tidak haram ini, manusia menyalahgunakan perasaan cinta itu sehingga melangkaui batas2 agama dan terpesong daripada adat sebenar percintaan.  secara jelasnya, cinta ini merupakan satu perasaan kasih sayang yang penuh rasa hormat , tanggungjawab, kesetiaan, keikhlasan, bermaruah dan ada matlamat. jika semua ni tak ada dalam sesebuah percintaan, maka perhubungan tu merupakan satu perhubungan kepura-puraan dan permainan perasaan.
Islam meletakkan cinta pada satu kedudukan yang tinggi dan teratur tanpa mengabaikan perasaan cinta manusia terhadap Tuhannya.Mulianya sesebuah cinta itu adalah cinta yang bermatlamat. cinta yang ingin mendapatkan kasih sayangNya dimana manusia berkongsi perasaan sesama manusia. kerana mahukan kasih sayang Allah jugalah membolehkan sesam manusia saling melindungi dan menyelamatkan sesama mereka.  Ia sesuatu hubungan setia di dunia dan pengajaran yang sbadi di akhirat. Cinta yang dibina bukanlah cinta yang kosong tetapi cinta yang penuh dengan pengertian yang suci dan hanya dapat dirasai oleh jiwa yang bersih yang sentiasa mencari keredhaan Allah s.w.t....kerana Cinta Itu Datang Dari Allah, dan Dia adalah pemilik cinta itu sebenar-benarnya...






2 comments:

  1. cinta~ ^_^

    mencintaiNya menjanjikan penciptaNya..SUBHANALLAH...

    ReplyDelete
  2. insyaallah...cintaNya lebih hebat dari segala cinta yg ada di dunia ini

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...