Pages

Monday, August 29, 2011

Sayu meninggalkan Ramadhan...

Assalamualaikumm w.b.t....Alhamdulillah masih diberi kesempatan daripada Allah yg Maha Esa untukku terus bernafas di bumi yang penuh pancaroba ini...Hari ini adalah hari terakhir aku berpuasa di bulan Ramadhan dan Syawal  akan menjelma pd esok hari.. Sebulan aku menikmati kehadiran Ramadhan yang penuh kesucian ini..Ya Allah, begitu indah Ramadhanku kali ini buat insan yang baru mengenal erti agama seperti aku..Setinggi-tinggi kesyukuran juga ku panjatkan padaMu kerana dapatku langsaikan ibadah puasa pada bulan ini dengan sepenuhnya tanpa keuzuran yang membataskan aku meninggalkan ibadahku padaMu...


Pemergian Ramadhan ini tetap membuat hatiku sayu, masih ada kah Ramadhan buatku akan datang?..sempatkah aku bertemunya lagi?...layakkah aku untuk menyambut Syawal yang bakal tiba esok hari?...Allahhuakbar...belum cukup amal ibadatku padaMu Ya Allah, terlalu jahil diri ini untuk mengabdikan diri ini sepenuhnya padaMu...takku rebut sepenuhnya keindahan bulan yg paling mulia antara bulan-bulan lain ini...sedih, sayu meninggalkan Ramadhan yang ku rasa takku hargai sepenuhnya ini..Namun, masa tak mungkin undur kembali untuk aku nikmati Ramadhan itru sekali lagi...


Demi cintaku padaMu YaAllah, aku memohon sejuta keampunana dariMu, tanpa ku sedar aku membiartkan Ramadhan ini berlalu pergi. .Terlalu lemah diri aku dengan segala dugaan dan cubaan untukku di bulan ini...sedangkan ia adalah tawaran buatku, tawaran dan peluang buatku membersihkan diri, menyucikan hati untuk menjadi insan yang terbaik disisiMu..Dugaan, kesakitan, penderitaan yang Kau beri tetap menewaskan aku untuk menghadapi ujian ini...


Kesedihan Ramadhan ini turut dirasai apabila diri ini tidak berkesempatan menikmati cahaya Al-Qadr Mu Ya Allah.. Sedih yang tak mampu ku luahkan kerana rebutan setiap umat manusia ini tidak dirasai di jiwa ini..Adakah aku hanya mengenal lelah penah menahan diri berpuasa semata?..sedangkan ku tak mampu merasai nikmat hambaMu yang bertaqwa..sedih yang hanya mampu ku ungkapkan padaMu Ya Allah, menyesali pemergian Ramadhan yang bagiku takku sempurnakan sebaik mungkin..Namun aku tetap bersyukur diberi peluang memenuhi bulan Ramadhan ini dengan apa yang aku mahukan dan aku hajatkan di awal Ramadhan lalu, walau takku dipilih untuk menikmati Ak-Qadr Mu...


Di akhir Rmadhan ini, ku memohon padaMu Ya Allah agar Kau menerima segala amalanku selama ini, berkati dan terimalah Ramadhan yang ku lalui ini..dan aku memohon agarku diberi kesempatan lagi untuk bertemu Ramadhan yang akan datang..Aminn....

Salam Aidilfitri..maaf zahir dan batin...







No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts

1996-1999

1996-1999

1999-2001

1999-2001

2002-2005

2002-2005

2006

2006

2007-2008

2007-2008

UPSI 2009-Sekarang

UPSI 2009-Sekarang