Pages

Sunday, May 15, 2011

Terimalah ia duhai hati...

malam ini sengaja aku tak nak lelapkan mata, macam2 berlegar2 dalam fikiranku...baru tadi aku keluar bersama kakak dan abangku, keluar membantu menyelesaikan masalah...satu persatu kejadian yang kami lalui dulu hadir dalam fikiranku...rasanya sedih sangat mengenangkan semua tu, tp aku cuba diamkan dan buat2 gembira depan diorang semua...singgah lepak n makan2 kt restoran...bersama sahabat yang sangat memerlukan kami sekarang...entah apa lagi yang akan berlaku selepas ini...apa yang pasti..kisah silam itu kembali menghambat hati aku...satu takdir kehidupan yg sehingga sekarang aku masih tak mampu untuk menerimanya dan aku pasti adik beradikku yang lain jugak xmampu terima semua ni...aku bukannya nak mengungkit kesedihan atau menagih simpati sape2...tp aku sgt2 terkilan dengan kesan yang kami adik beradik lalui selepas peristiwa tu berlaku...perpisahan mak ayah yang cukup memeritkan hidup kami yang tak pernah berenggang drpd kasih syg mak dan ayah...apa2 yang kami lalui dlm hidup kami dulu,..mak ayahlah tempat pertama kami mengadu...dan kami adik beradik sangat rapat antara satu sama lain...apabila ni semua berlaku...kami berpecah haluan...bukan saje berhadapan dengan kehilangan salah seorang drpd mak ayah, tp juga berhadapan dengan perpisahan adik beradik...masing-masing cuba mencari haluan hidup masing-masing untuk melawan takdir hidup ni...terlalu banyak yg kami tangiskan sampai dh xtau nk menangis untuk apa...dalam fikiranku hanyalah fitrah...adikku yang bongsu...sedih teringat keadaan dia masa semua ni berlaku...bru berumur 3 tahun...masih xtau ape2...yg pasti aku nekad tuk besarkan dia hingga sekarang..alhamdulillah, dia dh dpt ibu tiri yg sgt sygkn dia...dan ummi juga tempatku mendapatkan kasih syg...
malam ni selepas blik dr lepak2 td..aku sempat call ummi...rasa lama tak bercakap ngn ummi...niat nk bercakap dgn ayah tp ummi yang jawab, ayah dh tido...xpelah, aku ckp ngn ummi...tak semena2 aku menangis dekat ummi.,.satu persatu aku luahkan pd ummi...aku rasa sedih memikirkan keadaan adik beradikku,mak n kehidupan akan datang...
Kak Ha..kakak yg aku syg skali...bnyk bnda yg kami kongsikan bersama, kisah hidup..kesedihan, kegembiraan...n aku xleh hidup tanpa dia...wlpn bnyk yg aku takleh terima sal dia tp aku still harap bantuan dia bila aku perlukan nasihat seorang kakak...aku tak pernah salahkan dia dengan ape yg berlaku dalam hidup dia sekarang...terlalu bnyk yg dia dh lalui berbanding dgn aku...ditipu,dipermainkan sampaikan masa depan dia hanya cukup2 untuk tampung hidup dia je...terasa sangat..
Abg Aqiif...pendiam tp dalam hati dia penuh dgn kekecewaan n ketegasan...dia xmampu nk bt ape2...bagaikan mati xberkubur hidup dia...tak bekerja n xde sape dpt bantu dia...sedangkan terlalu banyak kebolehan yang dia mampu lakukan...kadang2 aku rasakan dia bagaikan org suruhan...buat ape sahaja yang orng arah n mntak buat..tp ape yg dia pendam dia xpenah nk luah kat sape2..tp aku dpt rasa semua tu..
Kowi...dia sgt take care sal family...tp kadang2 sikap baran dia bt kami pn geram...hidup sehari2 untuk diri sendiri..bangun, pergi keje..balik keje...makan kt rumah pn xnak..terlalu banyak dia pendamkan..mgkin dia pn dh serabut nk hadapi masalah yang ada...cr life sdiri...
Mak...entahlah..aku xtau nk ckp...mgkin terlalu bnyk penderitaan yg dia lalui sampaikan dia jd camtu..ntah ape yg aku nk ckp...mgkin aku belum cukup untuk memahami dia...aku cuba tuk tak lukai hati dia...terima apa sahaja yang berlaku sekarang...
apepn yg berlaku ni semua kesan mak ayah berpisah...masing2 memendam perasaan...cuba terima kenyataan hidup yg sampai sekarang kami tak mampu nk terima...kami tinggal serumah...setiap hari memandang wajah satu sama lain..berbual,bergaduh, bergelak ketawa sama2 tp keceriaan dan kebahagiaan tu semua dh tak ada..masing2 cuba bertopengkan diri sendiri tuk sembunyikan kesedihan yang kami lalui...
memang senang bg sesiapun melihat keadaan ni minta kami terima takdir hidup ini sebagai qada' n qadar..tp cukup sukar bt kami..kami cuba untuk memperbaiki kehidupan kami tp ini sahaja yang kami mampu dan kami tak pernah putus pun untuk perbaiki semua ni...bg aku, bukan niatku untuk terus hidup dalam kesedihan atau membuat kesedihan tu berpanjangan dalam hidup aku tanpa ada perubahan...aku sendiri taknak semua ni berterusan...tp ntahlah..sampai bila semua ni akan berakhir...
bila aku bercakap kt ummi td aku masih xleh terima semua ni, dia pulak rasa bersalah..bersalah hadir dlm hidup ayah yang membuatkan anak2 ayah jauh dr ayah...bukan itu ummi...ain sgt2 sygkan ummi, ayah, mak..adik beradik ain...ain syg semua...tp ain xtaulah...
Ya Allah,..aku dh pasrah..terima seadanya apa sahaja yang berlaku lepas ni...rasanya dh lemah nk melawan kehidupan...apepn aku sentiasa mendoakan semua ni akan berubah..kembalikan semula kegembiraan kami adik beradik wlpn mak ayah tak mungkin akan bersatu lagi selepas ni...namun aku tetap mendoakan kebahagiaan diorg juga..tnpa diorg aku tak ada kt dunia ni...
Ya Allah...kembalikanlah semula kegembiraan kami...berikanlah petunjuk kepada kami...(T_T)







No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...